Projekta nosaukums: Inerti pārklājumi litija jonu akumulatoru NMC katoda novecošanās novēršanai (InCoatBat)

Projekta tips: M-ERA.NET

Konsorcija partneri: Latvijas Universitātes Cietvielu fizikas institūts, Taivānas Nacionālā universitāte (Taivāna), Bādenes Virtembergas Saules enerģijas un ūdeņraža pētniecības centrs (Vācija), “VARTA Microbattery GmbH” (Vācija)).

Koordinators: Latvijas Universitātes Cietvielu fizikas institūts (LU CFI)

Projekta ilgums:  2024. gada 1. janvāris – 2026. gada 31. decembris

Kopējais finansējums: 2 515 200 EUR


“M-ERA.NET” 2022. gada projektu uzsaukumā iegūtā “InCoatBat” projekta mērķis ir izstrādāt inertus aizsargpārklājumus, lai pagarinātu LiNi0.83MnxCo0.17-xO2 katoda kalpošanas laiku litija jonu akumulatos (LIB). Projekta īstenošanā iesaistīti sadarbības partneri no Latvijas, Taivānas un Vācijas, pārstāvot gan akadēmiskās aprindas, gan industriju. Projektā galvenā uzmanība tiks pievērsta degradācijas mehānismu izpratnei, aizsargpārklājumu izstrādei un LIB cikla dzīves uzlabošanai. Novatoriskā pieeja ietver NMC Ni83 katodu pārklāšanu, izmantojot ķīmiskas metodes un magnetrona uzputināšanu. Projekta mērķis ir palielināt NMC Ni83 elektrodu cikla kalpošanas laiku vismaz par 30%. Paredzams, ka rezultāti ļaus ilgtspējīgi izmantot resursus, palielināt energoefektivitāti un uzlabot akumulatoru tehnoloģiju.

Projektam būs zinātniska, ekonomiska un vides ietekme, un tas var sniegt ieguldījumu Eiropas akumulatoru nozares konkurētspējas uzlabošanā, veicināt ekonomikas izaugsmi un radīt jaunas darba iespējas. Turklāt projekts atbilst Eiropas Zaļā kursa prioritātēm un ilgtspējīgas attīstības mērķiem, kas vērsti uz tīrākiem enerģijas risinājumiem un atbildīgu patēriņu. Izmantojamie rezultāti ietver paplašinātu zinātību par mērogojamām pārklāšanas metodēm, progresīviem impedances modeļiem un ieskatu katoda materiālu virsmas apstrādē. Projekta partneri plāno izplatīt projekta gaitā iegūtos rezultātus, publicējot rakstus zinātniskajos žurnālos, sadarbojoties ar ieinteresētajām pusēm un integrējot jaunās zināšanas mācību un turpmākās pētniecības aktivitātēs.