Vidusskolas absolventi šonedēļ beidzot uzzinās savus eksāmenu rezultātus. Dažiem no viņiem droši vien jau sen ir skaidrs, ko vēlas studēt, bet noteikti ir arī tādi, kurus nebeidz urdīt jautājums par nākotnes profesijas izvēli.

Gan pirmajiem, gan otrajiem piedāvājam izlasīt, KĀPĒC IR VĒRTS STUDĒT FIZIKU:

1. Ja tev patīk zinātne, tad zini, ka viss sākas ar fiziku!

Ja tevi interesē likumsakarības un atbildes uz jautājumiem “kā?” un “kāpēc?”, tad fizika ir pareizā izvēle. Fizika ir mums visapkārt - tā ietver Visuma izpēti no lielākajām galaktikām līdz mazākajām subatomiskām daļiņām. Fizika izaicina iztēli ar tādiem grūti aptveramiem jēdzieniem kā relativitāte un stīgu teorija. Iztēles izaicināšana paver iespēju atklājumiem, kas savukārt rada jaunas tehnoloģijas, piemēram, datorus, GPS un lāzerus, kas pilnībā maina mūsu dzīvi. Fizikas zināšanas noder daudzu aktuālu problēmu risināšanā, piemēram, meklējot veidus, kā izārstēt vēzi, vai izstrādāt risinājumus ilgtspējīgai enerģijai. Jāsaka, ka tieši šo divu problēmu risināšanā savu artavu sniedz arī Latvijas Universitātes Cietvielu fizikas institūta (LU CFI) zinātnieki: izstrādā un pilnveido maza izmēra iekārtas (orgānus uz čipa, ko attīsta institūta paspārnē radies jaunuzņēmums “Cellbox Labs”), kuras nākotnē palīdzēs atrast konkrētam cilvēkam vispiemērotākās zāles (precīzijas medicīna) vēža ārstēšanai, kā arī pēta ilgtspējīgas enerģijas iegūšanas iespējas, kas balstītas ūdeņraža enerģijā.

Turklāt fizika ir daudzu citu zinātņu pamatā, piemēram, ķīmijas un astronomijas, kā arī lietišķo zinātņu, piemēram, inženierzinātņu pamatā. Fizikas principi tiek pielietoti arī bioloģijā un biomedicīnā. Tāpēc padziļinātas zināšanas visās šajās jomās var sniegt fizika.

2. Ja vēlies apgūt reālas prasmes, studē fiziku!

Fiziķi ir problēmu risinātāji. Viņu analītiskās prasmes padara tos daudzpusīgus un adaptēties spējīgus, tieši tāpēc fiziķi bieži vien strādā interesantus darbus interesantās darba vietās "Studējot fiziku, ķīmiju vai kādu citu eksakto zinātni, jūs paverat sev plašas darba iespējas nākotnē. Studiju laikā tiek apgūta kritiskā domāšana un problēmu risināšanas prasmes, kas ir ļoti vērtīgas daudzās nozarēs.  Pat tajās, kas tiešā veidā nav saistītas ar eksaktiem priekšmetiem," komentē Prof., Dr.phys. Anatolijs Šarakovskis, LU CFI Spektroskopijas laboratorijas vadītājs un vadošais pētnieks. Jūs varat sastapt fiziķus dažādu rūpniecības nozaru, kā arī universitāšu un institūtu zinātniskajās laboratorijās, universitāšu mācībspēku vidū, un pa kādam fiziķim noteikti arī nokļūst kosmosā. Fiziķi pa laikam var redzēt komentējot kādu zinātnes sasniegumu medijos, tāpat fiziķa zināšanas noder konsultējot, piemēram, TV šovus un filmu veidotājus par specefektiem. Turklāt daudzi fizikas novirziena absolventi strādā inženierzinātņu vai konsultāciju uzņēmumos, masu medijos, valdībā, sabiedriskās organizācijās, datu zinātnē un lietotņu izstrādē — visur, kur spēja analītiski domāt ir liela priekšrocība.

Tomēr kopumā lielākā daļa bakalaura līmeņa fizikas studiju beidzēju strādā ar STEM saistītās profesijās vai profesijās, kur nepieciešamas labas problēmu risināšanas prasmes. Lielai daļai pašsaprotama šķiet turpmāka izglītība STEM jomā.

3. Gribi garantiju, ka pēc studijām iegūsi darbu? Studē fiziku!

Fizika sniedz plašu skatījumu uz jebkuru problēmu. Fiziķi iemācās kritiski analizēt, tāpēc pat vissarežģītākās problēmas prot sadalīt atsevišķās mazākās un atrisināt tās rindas kārtībā. Šāda pieeja palīdz atšķetināt lielas problēmas un padara fiziķus par vērtīgiem darbiniekiem jebkurā jomā. Daudzi fizikas novirziena studenti jau studiju laikā gūst vērtīgu pieredzi darbā kādā no LU CFI laboratorijām un viņiem ir pieeja vienām no modernākajām materiālu raksturošanas iekārtām Baltijas valstīs. Turklāt noslēguma darba pētījums nereti sniedz tiešu ieguldījumu institūta zinātniskajā darbā un ļauj izvēlēto tematu attīstīt arī turpmākajos darbos.

Bakalaura grāds fizikā ir lielisks pamats karjerai astronomijā, bioloģijā, uzņēmējdarbībā, datorzinātnēs, datu zinātnē, inženierzinātnēs, finansēs, žurnālistikā, tiesību zinātnē, medicīnā utt.

Lasi vēl: 15 iemesli, kāpēc studēt LU Fizikas, matemātikas un optometrijas fakultātē

Uzņemšana studijām Latvijas Universitātes jaunizveidotajā Eksakto zinātņu un tehnoloģiju fakultātē norisināsies no 16. līdz 22. jūlijam, nenokavē!

Dalīties