Lai arī patlaban augsto izmaksu dēļ ūdeņraža auto tehnoloģijas nav tik izplatītas, tomēr eksperti uzskata – ūdeņradim ir nākotne, vēstīja Latvijas Televīzijas raidījums "Vides fakti" 14. martā.

Ilustrējot, kā darbojas ar ūdeņradi vadāms auto, Latvijas Universitātes Cietvielu fizikas institūta pētnieks Pēteris Lesničenoks norādīja, ka ir nepieciešama ūdeņraža bāka, no kuras ārā nāk gāze, kas uzkrājas baterijā vai kondensatorā. Tad, kad tiek nospiests gāzes pedālis, elektromotors griežas. Par ūdeņraža auto priekšrocībām uzskata to lielo jaudu, daudz mazāku bateriju, ātru uzpildi, spēju veikt lielas distances un nekādu kaitīgo izmešu.

Iemesls, kāpēc ar ūdeņradi darbināmi auto pilsētas ielās nekursē tik daudz, kā gribētos, slēpjas ūdeņraža ražošanas procesā. Lai novērstu sprādzienbīstamību, ražošanas laikā jāizmanto dārgas membrānas, gāzes ir jānošķir viena no otras, uzturot konkrētu spiedienu. Ūdeņraža ražošana prasa lielu elektrības patēriņu, kas rezultējas ar to, ka izmaksas šobrīd ir ļoti augstas.

Eksperti gan uzskata, ka, neskatoties uz visām problēmām, ūdeņradim tomēr ir nākotne. Piemēram, RTU izstrādāta jauna elektrolīzes metode, kas ļaus ūdeņradi industriālos apjomos saražot daudz lētāk, ar krietni mazāku enerģijas patēriņu, vienlaikus mazinot sprādzienbīstamību. "Jo vairāk mēs ūdeņradi ražosim, jo ātrāk mēs varēsim to lietot – vai tie būtu bezpilota lidaparāti, vai tās būs mašīnas vai lidmašīnas. Katram entuziastam zinātnieku vidū vai uzņēmumam, kurš vēlas pievērsties ūdeņraža tehnoloģijām, ir vērts to darīt. Ūdeņraža virziens uzņem apgriezienus," norāda Lesničenoks.

Raidījuma ieraksts

Dalīties