Gan rūpniecībā, gan arī nākotnes autotransportā liela loma kā enerģijas avotam varētu būt ūdeņradim. Šobrīd ūdeņraža ražošanas process ir gana dārgs. Latvijas zinātnieki kopā ar kolēģiem no Rumānijas, Spānijas un Vācijas izstrādā mākslīgajā intelektā balstītu rīku, kas nākotnē varētu ļaut ūdeņradi saražot lētāk.

Lielāku attālumu veikšanai izmantot ne vien elektroauto, bet arī transportlīdzekļus, kas tiek darbināti ar ūdeņradi. Ūdeņraža transportlīdzekļu ieviešanu tirgū šobrīd kavē šī enerģijas veida lielās ražošanas izmaksas.

"Ūdeņradi saražot no dabasgāzes šobrīd ir dārgi. Dažās ķīmiskās rūpniecības nozarēs ūdeņradis ir kā blakusprodukts, tur tam cenu īsti nerēķina. Ja ražošanā izmanto elektroenerģiju, tad tas ir ļoti dārgi," stāsta Latvijas Universitātes Cietvielu fizikas institūta pētnieks Pēteris Lesničenoks.

Pie šīs problēmas risinājuma šobrīd strādā Latvijas zinātnieki kopā ar partneriem no Rumānijas, Spānijas un Vācijas. Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitātes pētnieki strādā pie tā, lai ūdeņraža ražošanas process notiktu tieši tad, kad elektrība ir vislētākā, proti, prognozē, kad būs saulainās un vējainās dienas, un iesaka, kad un kādus procesus ražošanas iekārtai vislabāk veikt.

Rīta Panorāmas sižets

Dalīties