VE 2016 Ceļā uz izstādi

Ķīpsalā no 13. līdz 16. oktobrim LU Cietvielu fizikas institūta (LU CFI) stends jau vienpadsmito gadu kuplināja starptautisko enerģētikas, energoefektivitātes, infrastruktūras un vides tehnoloģiju izstādi “Vide un enerģija 2016”.

Šogad izstādē “Vide un enerģija” piedalījās un jaunākās tehnoloģijas, izdevīgākos risinājumus prezentēja 84 uzņēmumi un organizācijas no Latvijas, Lietuvas, Igaunijas, Baltkrievijas, Polijas un Čehijas. Izstādi četrās dienās apmeklēja 22 432 speciālisti un interesenti no Latvijas un ārvalstīm. Apmeklētāju skaits un interese apliecina izstādes nepieciešamību un aktualitāti ikkatram, kurš strādā vai veic pētījumus enerģētikas nozarē, kuram rūp efektīva dabas un energoresursu izmantošana. Īpaša uzmanība izstādē tika veltīta videi draudzīgam transportam – bez elektroautomobiļiem, uzlādes stacijām, komerciāliem un pašu veidotiem elektrovelosipēdiem izstādē varēja paskatīt un izmēģināt LU CFI saules triciklu, LMA dizainera veidotu elektrisko divriteni „BOA”, RTU pneimobili, biodegvielas ražošanas tehnoloģijas, elektroskrejriteni „Sentri”, dažādus piedāvājumus energoefektīvai apkurei. Institūta stendā tika prezentēti plakāti par zinātnieku darbību Valsts Pētījumu progrogrammā “LATENERGI”, LZP sadarbības projektā par kontrolējamas porainības kompozītmateriāliem, Dmitrija Bočarova un kolēģu torētiski struktūru un enerģētisko parametru aprēķini materiāliem, kurus pielieto kodolsintēzes reaktoros un saules starojuma iniciētā fotokatalīzē. Stenda centrā dižojās Saules koks, bet vislielāko uzmanību izpelnījās jau pirms izstādes atklāšanas mēdijos izreklamētais Saules tricikls: www.bt1.lv/bt1/ee/ Novērtējot Saules enerģijas potenciālu un neizsmeļamību, trīs Latvijas Universitātes Cietvielu fizikas institūta jaunieši – Artis Volkovs, Artūrs Gruduls, Mārtiņš Vanags – kopā ar vecākajiem kolēģiem – konstruktoru Jāni Straumēnu un inženieri Vladimiru Ņemcevu – elektrovelosipēda rumbas motoru iemontēja pašu konstruētā tricikla aizmugurējā ritenī, un kājām lika ražot elektrību, griežot pedāļus velotrenažiera ģeneratoram. Papildu elektrisko enerģiju triciklam dod divi 100 W monokristāliska silīcija saules bateriju paneļi, kas izvietoti uz tricikla jumta. Izstādē „Vide un enerģija 2016” interesenti varēs ne tikai apskatīt latviešu izgudrojumu, bet arī pavizināties ar to pa Izstāžu centra halli, izmantojot uzkrāto Saules enerģiju. No vēstures: Pasaulē elektriskie velosipēdi dokumentēti jau sen – to skices var atrast vairākos Amerikas 1890. gadu patentos. Piemēram, patents ar numuru 552 271, kas izdots Ogdenam Boltonam junioram (Ogden Bolton Jr) 1895. gada 31. decembrī, apraksta velosipēdu, kuram priekšējā riteņa rumbā iemontēts 6 polu suku līdzstrāvas motors. Ar saules bateriju paneļiem gaisma tiek pārvērsta elektrībā, un tie kļuva pieejami pēc 1954. gada 25. aprīļa, kad laboratorija “Bell” paziņoja par pirmajām silīcija saules baterijām. Tikai gadu vēlāk “General Motors” demonstrēja pirmo elektrisko saules mašīnu. Savukārt par pirmo saules elektrovelosipēda izgudrotāju uzskata Tokijas Denki universitātes profesoru Masaharu Fudžitu (Masaharu Fujita) (ap 1977. līdz 1980. gadiem).

Dalīties